Έρχεται ο Γρηγορότερος Ανελκυστήρας στον Κόσμο - 18m ανά sec η Ταχύτητα σε Ασανσέρ Πύργου στη Σαγκάη το 2015
Κάθε χρόνο στις ΗΠΑ και στον Καναδά, ανελκυστήρες πραγματοποιούν περισσότερα από 210 δισεκατομμύρια ταξίδια, μεταφέροντας ανθρώπους από και προς τις εργασίες και τις κατοικίες τους.
Παρά την ακούραστη εργασία τους και τα ελάχιστα τεχνικά προβλήματα που εμφανίζουν (σε σχέση με τη χρήση τους), οι ανελκυστήρες και οι κατασκευάστριές τους περνούν σχεδόν απαρατήρητοι.
Εν μέσω κρίσης, όμως, εταιρείες όπως η ThyssenKrupp, ο μεταλλουργικός τομέας της οποίας υπέστη βαρύτατο πλήγμα από την άνοδο στις τιμές πρώτων υλών, διατήρησαν την κερδοφορία τους χάρη στον τομέα ανελκυστήρων και κυλιόμενων κλιμάκων τους. Το φαινόμενο αυτό ευνόησε και άλλους ομίλους του χώρου, όπως τη φινλανδική Kone και τις ιαπωνικές Mitsubishi, Hitachi και Toshiba, που επενδύουν σημαντικά κεφάλαια για την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών με στόχο τα ρετιρέ των ολοένα και ψηλότερων ουρανοξυστών.
Πρώτος ο Ελάιτζα Ότις
Πριν από 160 χρόνια, ο Ελάιτζα Οτις προκαλούσε επανάσταση στη βιομηχανία των ανελκυστήρων, τοποθετώντας σύστημα πέδησης. Η τεχνολογία των ανελκυστήρων συνεχίζει να προοδεύει, με μικρά βήματα, καθώς κάθε καινοτομία πρέπει να υποστεί εξοντωτικές δοκιμές. Η βιομηχανία των ανελκυστήρων θυμίζει εκείνη της αεροπλοΐας, λόγω της εμμονής και των δύο στην ασφάλεια.
Η κούρσα των κατασκευαστών κτιρίων προς τα ουράνια, δημιούργησε, όμως, την ανάγκη αξιόπιστων ανελκυστήρων, ικανών να μεταφέρουν επιβάτες στα ρετιρέ των κτισμάτων αυτών, με ασφάλεια και σε εύθετο χρόνο.
Το ρεκόρ ανόδου, το οποίο κατείχε η Toshiba στον ουρανοξύστη Taipei101 στην Ταϊβάν (16,8 μέτρα το δευτερόλεπτο), πρόκειται να καταρριφθεί το 2015 πρώτα από τη Mitsubishi στον Πύργο της Σαγκάης και το 2016, από τη Hitachi στον ουρανοξύστη CTF του Γκουανγκζού της Κίνας, με ταχύτητα που θα φθάνει τα 20 μέτρα ανά δευτερόλεπτο. Η ταχύτητα αυτή θα επιτρέπει την άνοδο από το ισόγειο στον 95ο όροφο σε 43 δευτερόλεπτα.
Η ταχύτητα, όμως, δεν είναι το μοναδικό μέλημα των σχεδιαστών καινοτόμων ανελκυστήρων. Οι εταιρείες του χώρου επενδύουν αυτή τη στιγμή σημαντικά κεφάλαια για την ανάπτυξη «γραμμικών κινητήρων», που θα επιτρέπουν σε ανελκυστήρες χωρίς καλώδια να κινούνται όχι μόνο κάθετα, αλλά και οριζόντια.
Την ίδια στιγμή, επαναστατική καινοτομία εισήγαγε πρόσφατα η Kone, παρουσιάζοντας πριν από ένα χρόνο καλώδιο ανθρακονήματος, ικανό να τραβήξει θάλαμο ανελκυστήρα από ύψος 1 χιλιομέτρου. Το επαναστατικό καλώδιο, που απαίτησε έρευνες μιας δεκαετίας για να ολοκληρωθεί, είναι επτά φορές ελαφρύτερο από την ατσάλινη εκδοχή του, ενώ η διάρκεια ζωής του είναι διπλάσια από εκείνη των σημερινών συμβατικών ατσάλινων καλωδίων ανύψωσης.
Το «υπερ-καλώδιο» της Kone θα χρησιμοποιηθεί στον ουρανοξύστη Kingdom Tower της Τζέντας στη Σαουδική Αραβία, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2019 με ύψος μεγαλύτερο των 1.000 μέτρων.
Πηγή: Εφημερίδα Η Καθημερινή